Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2024

Fjärde kvartalet 1 oktober – 31 december 2024

  • Omsättning 3 958 TSEK (7 872)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 374 TSEK (-6 652)
  • Rörelseresultat (EBIT) -348 TSEK (-13 193)
  • Resultat efter skatt 798 TSEK (-12 989)
  • Resultat per aktie uppgick före och efter utspädning till +0,09 SEK (-1,4)

Helår (12 månader) januari – december 2024

  • Omsättning 19 859 TSEK (25 787)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -4 866 TSEK (-17 497)
  • Rörelseresultat (EBIT) -8 255 TSEK (-28 099)
  • Resultat efter skatt -7 028 TSEK (-28 043)
  • Resultat per aktie uppgick före och efter utspädning till -0,76 SEK (-3,03)

Väsentliga händelser under perioden

  • Global lansering av Backpacker GO!
    Den 27 december 2024 meddelade Qiiwi Games att man inlett den globala lanseringen av bolagets nya speltitel Backpacker™ Go!. Speltiteln erbjuder ett innovativt frågesportsspel med brädspelskänsla i mobilen och har varit bolagets stora fokus inom New Games under 2024.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Extreme Makeover passerat 1 miljon registrerade spelare
    Under den rapporterade perioden har speltiteln Extreme Makeover passerat milstolpen en miljon installationer (1 000 000). De registrerade spelarna kommer främst ifrån USA.

VD har ordet:

"Positivt kassaflöde och global lansering av Backpacker® GO!"

Under årets sista kvartal lanserades bolagets nya speltitel Backpacker® Go! globalt. Bolaget har under stora delar av 2024 arbetat med speltiteln och det var riktigt kul att kunna inleda den globala lanseringen mot slutet av december månad efter att vi gett spelet finansiellt godkännande under Q3 2024. Speltiteln är ett innovativt mobilspel som väver samman frågesport och brädspel. Plattformen vi byggt upp gällande brädspelsformatet är något vi tror mycket på och kommer utvärdera vidare under 2025 inom andra genrer, utöver frågesport som Backpacker® Go! fokuserar på.

"Positivt EBITDA och vinst efter skatt"

Bolaget har under 2024 haft ett uppsatt mål om att driva verksamheten mot positivt kassaflöde under den senare delen av året, något som uppnåtts under det fjärde kvartalet med hjälp av en realiserad vinst för försäljning av fondplaceringar. Detta är en följd av optimerad avkastning på vår kassalikvididet och redovisas som “Finansiella intäkter” om ca 1 MSEK. Vårt mål är givetvis att uppnå positivt kassaflöde med generering av spelöverskott från vår spelverksamhet – något vi fortsätter att jobba hårt med under 2025.

Under den rapporterade perioden når vi ett förbättrat EBITDA-resultat med ca 7 MSEK. EBITDA-resultatet landade på ca 0,4 MSEK jämfört med -6,7 MSEK samma period föregående år.

Under kvartalet når vi en vinst efter skatt på ca 800 TSEK, något som senast skedde Q1 2021.

Under den rapporterade perioden når vi en omsättning om ca 4 MSEK från vår spelverksamhet, vilket är en minskning jämfört med samma period föregående år. Minskningen härleds framför allt till lägre intäkter från speltiteln Extreme Makeover som lanserades i augusti 2023 och drev omsättning under Q4 2023. Tillkommer till detta gör även en minskning av Live Operations-spelportföljens bidrag till omsättningen.

Bolagets nya speltitel Backpacker® Go! som i början av Q4 testades på flertalet marknader samt startade sin globala lansering mot slutet av december har varit den speltitel som bidragit med mest omsättning totalt sett under perioden.

De tre största bidragsgivarna kopplat till periodens omsättning har varit:
 
1. Backpacker Go! (29%)
2. Wordington (24%)
3. Extreme Makeover (15%)

"Marknadsföring/UA"

Inom UA (User Acquisition) arbetar vi mot 100% avkastning (“ROAS”) inom 180 dagar på samtliga spel vi marknadsför. Under det fjärde kvartalet har vi totalt investerat ca 1,4 MSEK jämfört med ca 6,3 MSEK samma period föregående år. Anledningen till den stora skillnaden är att Extreme Makeover marknadsfördes i sin globala lansering Q4 2023.

Merparten av den rapporterade periodens investeringar i UA har skett mot den nya speltiteln Backpacker® Go! som under perioden testats i flertalet marknader samt inlett sin globala lansering. Speltiteln uppvisade under Q4 och inledningen av den globala lanseringen väldigt bra ROAS-resultat. Under slutet av januari och hittills under februari har vi dock sett en försämrad prestation i vår UA. Detta har medfört en ökad försiktighet i våra UA-investeringar under Q1, där vi arbetar intensivt med optimering av samtliga kampanjer för att nå bättre resultat.

Vi har tydliga riktlinjer gällande ROAS-mål vi vill nå för att känna oss trygga i att de investeringarna vi gör i UA kommer leda till lönsamma investeringar över tid. Vi kommer framöver även styra hur stor resursallokering spel som befinner sig i global lansering får relaterat till vilka ROAS-resultat som uppnås över 30-dagars-perioder.

"New Games"

Inom New Games har vi under perioden fortsatt haft ett uteslutande fokus kring speltiteln Backpacker® Go! som utvecklats vidare för att stödja mer funktioner och innehåll. Speltiteln täcker nu över 65 städer, översatt till 12 språk och vi har en bra process för att enkelt skapa mer innehåll med hjälp av AI.

Vi fortsätter att fokusera på att lansera mer funktioner som kan öka engagemanget från spelarna i form av mer event och lagspelsfunktioner, något som visat sig vara mycket uppskattat av spelarbasen. Vi arbetar även utifrån en ny process för att ta till oss mer av spelarnas feedback, något vi tror är bland det viktigaste för att långsiktigt bygga en riktigt bra produkt som skapar det värde våra spelare vill ha.

Som jag nämnde inledningsvis har vi med den kraftiga och mångsidiga spelplattform som skapats för Backpacker® Go! mycket goda möjligheter att utvärdera fler idéer och spelgenrer med brädspel/tärningskast som bas.

"Live Operations"

Under perioden har sedvanligt arbete med att optimera och addera nytt innehåll till väsentliga speltitlar inom Live Operations-portföljen utförts. Detta gäller primärt Wordington och Extreme Makeover.

Vi har även genomfört ett externt UA-test med en större publicist som visat intresse för speltiteln Wordington. Detta test har inte lett till något djupare samarbete men givit oss mer insikter kring vilka styrkor och svagheter Wordington har gällande intäktsgenerering, jämfört med andra liknande speltitlar på marknaden som denna publicist arbetar med. Detta är något vi tar med oss i framtida arbete med alla våra speltitlar för att bli mer konkurrenskraftiga.

"Fortsatt fokus på lönsamhet och New Games"

2024 har varit ett år av stora förändringar för Qiiwi Games där vi gjort stora kostnadsbesparingar och antagit en nyanserad strategi för att kunna nå lönsamhet. Vårt första nya spel enligt den nya strategin, Backpacker® Go!, kan vi tydligt se har tagit oss en bit på vägen och kommer vara ett viktigt bidrag till vår verksamhet under 2025.

Samtidigt är vår ambition att utveckla fler nya spel som kan bidra till helheten. Vi kommer att fortsätta utmana oss själva än mer, utvärdera fler nya spelkoncept och våga vara innovativa för att skapa spel som kan bli än mer konkurrenskraftiga på dagens mobilspelsmarknad.

Vi fortsätter nu under 2025 med att exekvera vår strategi som vi anser är vägen till både lönsamhet och tillväxt för Qiiwi Games över tid, med god kostnadskontroll, datadrivna investeringar och en rejäl dos kreativitet.

Erik Dale Rundberg
VD för Qiiwi Games AB

För mer information se bifogad kvartalsrapport samt anslut till bolagets presentation av Bokslutskommunikén 2024 samt Q/A-Frågestund som hålls idag 10:00 via Zoom. För att ansluta till mötet följer man nedan länk:

https://zoom.us/j/95427583188

För ytterligare information:

Erik Dale Rundberg, VD, Qiiwi Games AB
Telefon: +46709260697
E-mail: [email protected]

Denna information är sådan information som Qiiwi Games AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 februari 2025 kl. 08:30 CET.

Certified Adviser:

Bergs Securities AB
Telefon: +46 73 949 6250
[email protected]

Om Qiiwi Games:

Qiiwi Games är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har spelstudios i Alingsås (Sverige) och Nicosia (Cypern). Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel riktade mot “Casual Gamers. Bolagets slogan är “Where Minds Thrive".

Share This Post